And I'm free, free fallin', fallin'

12 mei 2023 - Haiming, Oostenrijk

John Mayer – Free Fallin’

Meneer M. is alles wat ik niet ben, namelijk sportief, humoristisch, stokoud, maar jong van geest. We hebben weinig gemeenschappelijk, behalve ons geloof in God, een passie voor reizen en de middelbare school waar wij op werken. Ik leerde meneer M. kennen tijdens rapportvergaderingen, waar zijn pijnlijke eerlijkheid en niet-doorsnee visie mij gelijk opvielen. We kregen meer met elkaar te maken toen ik mij opgaf als begeleidster voor een educatieve reis naar Rome. Toen een collega ingeloot werd en tegelijkertijd een vacature voor een vrouwelijke begeleidster voor de meest sportieve educatieve reis uitbleef, werd ik meerdere malen door meneer M. benaderd. Mijn primaire reactie was dat zo’n reis niet geschikt is voor mij, maar door de enthousiaste en lichtelijk dwingende toon van meneer M., durfde ik geen nee te zeggen. Als voormalig reisleider, is meneer M. de uitgelezen persoon om alle educatieve reizen voor de school te organiseren. Na 25 jaar heeft hij de te betalen excursies en accommodaties niet laten meeliften met de inflaties, waardoor hij voor een limonadebudget champagnereizen aan de leerlingen kan aanbieden. Dat ik niet de enige ben die geen nee durft te zeggen, werd mij duidelijk tijdens onze educatieve reis door Duitsland en Oostenrijk.

Tijdens de week werden we onder andere meegenomen naar de Partnachklamm, de bergen van Mittenwald en de Rosengartenschlucht, waar meneer M. het tempo zo hoog hield, dat het nauwelijks werd bijgehouden. Vervolgens hoefde ik nog geen stap in een Tiroler hut te zetten, of er werd al goulashsoep of bruschetta voor mij besteld. Dat ik na het rodelen nog het meest genoot van de kabelbaan heb ik niet vaker dan één keer hoeven zeggen of meneer M. regelde al een extra rit kabelbaan voor mij. We wisselden reiservaringen met elkaar uit, het ene verhaal nog sterker dan het andere. Na een week canyoning en hiken met meneer M. geloof ik dat alle heldhaftige verhalen waar zijn, behalve dat hij tijdens het raften een achteruitsalto heeft gemaakt. Als factchecker en ooggetuige moet ik toegeven dat meneer M. alleen vooruitsalto’s heeft gemaakt.

Meneer M. nam ons mee naar Dachau, waar hij op indrukwekkende wijze de leerlingen stil kreeg door een Psalm en een waargebeurd verhaal voor te dragen. Na driekwart schooljaar viel bij mij het kwartje waarom in havo 4 de boeken na de tweede bel nog steeds in de kluis zitten en nog steeds de mandarijnen door de klas vliegen. Wie wil er nou naar mij luisteren wanneer zij net 80 minuten functies, grafieken en vergelijkingen uitgelegd hebben gekregen door meneer M.? Ik zou spontaan willen leren over differentiaal- en integraalrekening, goniometrische functies en meetkunde met coördinaten zolang meneer M. dit maar aan mij zou vertellen. Meneer M. bracht in Dachau de gruwelijkheden van de vorige eeuw tot leven, waarna eenieder zich beschaamd zou kunnen voelen over het gebrek aan waardering voor onze vrijheden.

Aangezien ik na de zoveelste gesplashte mandarijn van de muur in het klaslokaal van havo 4 gepoetst te hebben ontslag heb genomen, zal ik nooit weer een educatieve reis met meneer M. meemaken. Gelukkig wilde meneer M. nadat ik hem getriggered had met mijn ervaringen van geraspte ratten in Thailand ook wel eens met mij op reis. Het zou mijn grootste droom zijn.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl