Your faith was strong but you needed proof

29 november 2017 - Norwich, Verenigd Koninkrijk

Leonard Cohen - Hallelujah

Een vriendin berichtte me vandaag. Ze uitte haar zorgen. Mijn blogs zijn in hoeveelheid afgenomen, wat haar deed vermoeden dat ik Engeland wel erg saai vind. Ik moest haar een spectaculaire analyse schuldig blijven en vermelden dat ik slechts erg druk ben. Er werd verwacht dat ik een debat zou voeren in mijn psychologieklas, ik heb een les verzorgd voor mijn ontwikkelingsstudieklas en heb al één van mijn finale essays geschreven. Tussendoor heb ik op banen gesolliciteerd, papierwerk voor vervolgstudies gedaan en kreeg ik Saskia, Bryan en Christine op bezoek.

Ik denk dat ik zelden zo goed in mijn element ben als wanneer er bezoekers komen. Ik krijg dan niet alleen een nieuwe voorraad thee, mentos drop, pepernoten en nasikruiden, maar heb ook slachtoffers voor participatie in mijn culturele activiteiten gevonden. Weinigen zullen zo onder de indruk of zelfs geobsedeerd zijn van het kasteel, de kathedraal en de rode telefooncellen als ik zelf. Met Christines bezoek merkte ik dat mijn rondleiding zo een vaste routine was geworden, dat het tijd was voor wat verdieping. Bovendien wilde ik haar de echte Britse ervaring te geven. Dit bracht me bij M. en J., een echtpaar rond de 60 jaar dat zich soms over mij ontfermt. We aten er een lunch inclusief cheesecake, worteltaart, frambozensap en Engelse thee met melk.

M. en J. zijn in mijn ogen modelburgers, die volgens de normen van de Britse klassenmaatschappij in de bovenste treden van de pyramide zitten. Hij als gepromoveerde professor te Cambridge en zij als een basisschooljuf die hem met raad en daad terzijde staat. Hun kneuterige huis met vloerbedekking op alle vloeren (inclusief de badkamer) en met een studeerkamer waar hun hele leven in foto’s op de wanden is geplakt, is één van de vele kasten in de villawijk. De eekhoorns in de tuin, de certificaten en diploma’s aan de muur en de altijd in de achtergrond aanwezige muziek van Classic FM, maken dit vredige, veilige en inspirerende verblijf een uitvalsbasis voor studenten. M. en J. zijn net zo gastvrij als dat ze binnen de lijntjes zijn en daarmee mijn idealen. Ooit hoop ik me te settelen op één plek, die net zo herbergzaam is als hun informele opvangtehuis.

Aankomende zaterdag heb ik mijn IELTS, oftewel een officiële Engelse talentest. Ik ben hier een beetje zenuwachtig voor, omdat ik mijn hele jaar heb ingericht op het oplopen van studievertraging door het verbeteren van mijn Engels in Norwich. Ik hoop dat de uitslag mijn geboekte resultaten zullen reflecteren. Dat het pijpenstelen regent, is een goede motivatie om binnen te blijven en te oefenen. Aan mijn Nederlandse eetvoorraad kan het niet liggen.

1. Christine:
    29 november 2017
    Was weer gezellig als vanouds babb. Ik ben wel met het mooie weer gekomen zo te lezen. Heel veel succes zaterdag, ik geloof dat dit helemaal goed gaat komen!!
  2. Nelienke Wolthuizen:
    30 november 2017