This is now my home, my home

23 juni 2015 - Noord, Aruba

Ed Sheeran - The City

Mijn bezoek aan Nederland was kort maar krachtig. Ik heb 12 dagen genoten van familie, vrienden, feestjes, en het spreken van het Nederlands. Een goede vriend die op bezoek was, concludeerde dat ik een jetsetleven heb gekregen. Alhoewel ik me kan voorstellen dat mijn leven een champagneleven lijkt, heb ik een limonadebudget. Hier heerst een spanning tussen, die ik in Nederland volledig genegeerd heb. Ik wil niet tellen hoe vaak ik in dezer dagen buiten de deur heb gegeten en heb ingehaald wat ik in Zwitserland af en toe gemist heb… Mijn bankrekening heeft in ieder geval geleden.

Als ik in het buitenland zit, heb ik het gevoel dat het leven in Nederland stil staat. Dit is natuurlijk niet zo. Bij aankomst in Nederland was de eerste shock dat het puphondje van mijn ouders opeens 3 keer zo groot is geworden en mijn broertje van 13 zijn baard in de keel had gekregen. Mensen om me heen zijn relaties aangegaan, hebben kinderen gebaard en huwelijken gesloten. Vriendinnen maken plannen om samen te gaan wonen en een hoop oud-klasgenoten mogen over een aantal weken hun Bachelor diploma in ontvangst nemen. ‘’Tja, everyone hooked up,’’ vatte een vriend het samen. Behalve dat was mijn stad Utrecht ook onherkenbaar. De vele veranderingen in het straatbeeld deden mij voelen alsof ik 10 jaar van huis was geweest.

Het voelde goed om zoveel vrienden weer even te kunnen omarmen. Middelbare schoolvrienden, mijn antropologievriendinnen, oude huisgenoten, oud collega’s, random vrienden. Ik heb me verbaasd hoeveel waardevolle vriendschappen ik heb en waarom mensen het  nog steeds waard vinden om tijd en moeite in mij te investeren. Ik kan er immers voor 95% alleen op afstand voor hen zijn om vreugde te vieren en verdriet te helpen dragen. Ik hoop ooit dat ik hen kan teruggeven wat ze mij geven.

Nu ik dit schrijf zit ik in het vliegtuig naar het Caribisch gebied. Na 2 jaren van studie over dit gebied, is het tijd geworden om het in het echt te ervaren. Het is de plek waar mijn zus alweer 4 maanden aan het werk is en ik ben er ontzettend trots op. Zij heeft een stap gezet, die ik altijd had willen maken. Wie weet ligt er in de toekomst een baan in dit gebied op mij te wachten. Anyway, we zijn nog nooit zolang van elkaar verwijderd geweest en we hebben bijna 20 jaren samengewoond. Ik kijk ernaar uit om tijd met haar door te brengen. Daarnaast zullen mijn ouders en broertjes voor 2 weken langskomen en zal het gezin weer voor even herenigd zijn.

Ik ben van plan een maand vakantie te vieren op Aruba. Daarna vlieg ik door naar Bolivia, waar mijn stage begint. Ik heb gekozen er in de zomervakantie al mee te beginnen, zodat ik ook nog ruimte heb om na mijn stage binnen Latijns Amerika te reizen. In februari begin ik met een semester antropologie in het Spaans, wat een half jaar zal gaan duren en in Granada gaat plaatsvinden. Toen ik tegen mijn vrienden zei dat ik een lang schooljaar ga krijgen, werd ik gecorrigeerd. ‘’Een jaar lang vakantie, zal je bedoelen.’’ Gelukkig neem ik het zelf een stuk serieuzer.

1. Marten en tineke:
    23 juni 2015
    Geniet van alles wat op je af gaat komen!
  2. Lia:
    23 juni 2015
    Wat heerlijk om je zus daar te ontmoeten!! Ik wens je een 'zachte' landing en veel vertier op Aruba! Reizen zit in je genen en geeft stof om te vertellen! Ik zit hier in een regenachtige wijk van Heerenveen en zou ook weg willen vliegen! Renate: ' tel je zegeningen 1 voor 1' en weet dat de engelen de wacht over je houden! X Lia