Let the rhythm take you over.. Bailamos!

8 februari 2016 - Cádiz, Spanje

Enrique Iglesias - Bailamos

Ik had graag eerder een blog geschreven, maar mijn computer heeft het begeven. Voor een nerdy studente als ik een groot probleem. Ik ben voor de komende tijd aangewezen op de openbare bibliotheek.

Afgelopen weekend heb ik doorgebracht in Cádiz, een badplaats in het zuiden van het land. Mijn huisgenoten organiseerden een reis naar deze plek, waar carnaval groots gevierd wordt. Ik was gevraagd om als coördinator in de busreis te fungeren, waarbij ik eten, drinken en informatie moest uitdelen aan postpuberale Spanjaarden. Verkleed als kip, liep ik ¨tinto de verano¨ uit te delen, een lokale zomerdrank op basis van rode wijn en bitter lemon. Af en toe keek ik om me heen, naar de heuvelachtige omgeving inclusief wijnstokken en gehuchten op bergen met witte huisjes en kerken. Een leukere bezigheid kun je mij niet bieden.

Nu ben ik niet opgegroeid met carnaval en weet ik niets over hoe het in Nederland gevierd wordt, maar ik heb me erg verbaasd over de creativiteit van de Spanjaarden. Pamela Anderson, reuzenbabies, Winnie the Pooh… De één had nog meer z´n best gedaan op de zelfgemaakte outfits dan de ander. Ik genoot ervan, totdat mensen flessen, plastic en eten op straat gooiden en mannen massaal op het voetpad begonnen te plassen. Er ontstond een decor wat past in een film over het tsunami en zo had ik tot 6 uur in de ochtend de uitdaging om niet uit te glijden.

Granada is een stad met veel Europese én Arabische invloeden. De afgelopen week heb ik een georganiseerde walking tour door de stad gedaan, Marokkaanse thee gedronken en veel tapas gegeten. Elke dag zijn er meerdere meetings, waar veel pas gearriveerde internationale studenten op af komen. Deze ontmoetingen zijn bedoeld om nieuwe mensen te leren kennen. Ik geniet erg van deze samenkomsten en heb me nog geen moment eenzaam gevoeld. Bovendien word ik steeds beter in het switchen van talen, zo praat ik soms in 5 minuten Nederlands, Engels én Spaans.

Vandaag is de introductieweek begonnen en over een week zal ik voor het eerst in de schoolbanken zitten. Mijn campus is gelegen op een berg, op 3,5 kilometer afstand van mijn woning. Om kosten voor openbaar vervoer uit te sparen, maar vooral om ¨in shape¨ te blijven en de tapas te compenseren, ga ik proberen dagelijks lopend naar de Universiteit te gaan. Ik kijk uit naar het studeren. Studiepunten heb ik na mijn stage, studieperiode in Zwitserland en Utrecht al in overvloed, dus mijn doel is vooral het Spaans nog beter te beheersen. Kortom… Of ik nou interculturele conversaties heb, in de collegezaal zit of in een busreis informatie verschaf, ik werk eindeloos aan deze ambitie.

1. Marten en tineke:
    8 februari 2016
    je voelt je al helemaal thuis zeker?
  2. Lia:
    8 februari 2016
    Goed voornemen dat lopen naar de universiteit! Fijn dat je nu al een soort van thuisgevoel hebt! Waarschijnlijk betere weersomstandigheden dan hier in Fryslan! Wij moeten het doen met storm en nattigheid! Hartelijke groet!! X