Dreaming of what could be, and if I'd end up happy, I would pray

27 januari 2015 - Utrecht, Nederland

Kelly Clarkson - Breakaway

Toen ik 5 jaar was keek ik naar het Jeugdjournaal, waarin de millenniumdoelstellingen werden gepresenteerd. In 2015 zou alles anders zijn: Kinderen massaal naar school, vrouwen gelijke rechten en schoon drinkwater voor iedereen. Als kleuter kon ik op dat moment alleen maar denken aan 2015. 15 jaar is bijna een eeuwigheid en in mijn fantasie was ik dan een rijke, gelukkige en tevredenzijnde  jong volwassene.
Nu het 2015 is, is het tijd voor een evaluatie. Ik heb een leuk en dynamisch leven in de stad. Mijn studie gaat goed, mijn werk is leuk, ik heb veel vriendschappen opgebouwd en goed contact met mijn familie. Ik sport, date, ga uit, maar mis een spannende onzekerheid. Alles in mijn leven is voorspelbaar geworden, zoals mijn docent tegen mij zei; ‘jouw leven loopt volgens een Zwitsers spoorwegboekje.’
Dat de millenniumdoelstellingen niet zijn gehaald, had ik als kind al kunnen bedenken. Mijn persoonlijke doelstellingen zijn wat minder obvious. Ben je rijk als je niet arm bent? Ben je gelukkig als je niet ongelukkig bent? Ben je tevreden als je niet ontevreden bent? En in hoeverre is dat eigenlijk belangrijk? Ik moet jullie de antwoorden schuldig blijven. Ik stuit op veel weerstand zodra ik aan anderen vertel het gevoel te hebben dat ik stil sta in mijn ontwikkeling. Mijn vriendin R.D. noemt het een early life crisis en mijn Marokkaanse collega S.A. gebruikte de term ‘Alhamdoelilah.’ Ze vroeg zich hiermee af waarom ik niet gewoonweg dankbaar was voor het geweldige leven dat ik heb en God daarvoor bedank in plaats van het vragen naar meer.
Ik ben zeker dankbaar voor wat ik heb. Toch heb ik besloten het roer opnieuw om te gooien en Nederland voor een tijdje te verlaten. Vanaf maandag zal Bern mijn bestemming zijn. Ik ga hier studeren aan de Universiteit, zodat ik mijn studie in Nederland niet hoef los te laten. De punten die ik haal voor de verschillende vakken die ik daar ga volgen, tellen meer voor mijn studie in Nederland. Binnen de schoolmuren en op de flat waar ik kom te wonen, zal er Engels gesproken worden. Daarbuiten moet ik me redden in het Duits. Met deze sprong in het diepe hoop ik mezelf weer uit te dagen. 'I'll spread my wings and I'll learn how to fly. Though it's not easy to tell you goodbye. I gotta take a risk, take a chance, make a change. But I won't forget the place I come from.'

1. Marten en tineke:
    27 januari 2015
    Grappig! 33 jaar geleden kon ik aan de slag in een ziekenhuis in Bern. Kwam Marten tegen en alles werd anders. Ben benieuwd naar je verhalen! Heel veel plezier daar!
  2. Karin hazenberg:
    27 januari 2015
    heeel veelplezier en succes in Bern en zal je verslag volgen !!
  3. Rob Knoppert:
    Veel succes!!
  4. Yoke:
    28 januari 2015
    Hallo Renate,
    je hebt groot gelijk! Pak de kansen die je krijgt of die je zelf te pakken krijgt! Overal leer je van maar dat had ik je geloof ik al eens verteld...:)
    Heel veel succes in Bern!
    Groetjes
  5. Lia:
    29 januari 2015
    In spreuken 30 lees ik " twee vragen aan God":
    Help me om altijd eerlijk te zijn
    En geef me precies wat ik nodig heb.

Ik wil niet arm zijn, maar ook niet rijk.
    Want als ik rijk was, zou ik misschien zeggen:
    'Ik ken de Heer niet, ik heb hem niet nodig.'
    En als ik arm was dan zou ik gaan stelen,
    En door te stelen zou ik U beledigen.'
    Heel goed van je om de wereld een poosje omringd door bergen te bekijken!!
    Zal je met belangstelling volgen!X
  6. Jantine:
    31 januari 2015
    Hi Renate! Gaaf, ik hoorde het al van mijn moeder. Heel veel succes en plezier, blijf je zeker volgen! Groetjes, Jantine